Sveriges största fjärrvärmeleverantör har gedigen kompetens och kunnig personal för att prissätta fjärrvärmeleveranserna och ta fram nya tjänster. Däremot önskade de extern hjälp för att driva sitt årliga prisprojektet för att bestämma prisnivåer och få dem beslutade i ledningsgrupper och i Prisdialogen.
01/03 - 2022
Under 2019 startade Sala kommun förberedelserna för att minska föroreningar i området kring Sala Silvergruva och Pråmån. Föroreningarna kommer från den historiska gruvbrytningen. Sigholm bistår sedan 2020 med huvudprojektledare, delprojektledare och arbetsledare.
01/02 - 2022
New safety strategy at Bodens Energi - From lack of clear procedures to standardised safe shutdown and increased automation.
05/01 - 2022
Sinfra, en inköpscentral för energibolag och samhällsnyttiga företag, ville undersöka anledningen till få avrop från sina medlemsföretag. Sigholms Design- och marknadsavdelning kopplades in och för att hjälpa Sinfra kring vad de kunde göra för att få fler befintliga medlemsföretag att avropa på ramavtal i högre utsträckning.
30/04 - 2021
Mälarenergi upplevde att de saknade en tydlig röd tråd i nedbrytningen från deras koncernövergripande strategi och målkort till affärsområden, dotterbolag och koncernfunktioner. Genom en förstärkning av koncernens strategi och samordning kunde tydliga mål sättas utan att bli detaljstyrda.
28/10 - 2020
Som för så många regioner i Sverige uppstod i mars månad en desperat situation för Region Västmanland med ett akut behov av skyddsutrustning till följd av Covid-19 pandemin. Sigholm hade kompetensen, effektiviteten och viljan att bidra i en samhällskris, varför regionen riktade sig till just Sigholm.
25/08 - 2020
En heltäckande förstudie genomfördes för att ersätta en fossil lösning med ett hållbart alternativ för Skövde Energis kunder. Med en gedigen teknisk och ekonomisk riskanalys presenterades tre förslag på tillvägagångssätt, vilket gav kunden en grund för att välja och förhandla prissättning gentemot potentiella kunder.
18/03 - 2020
Project management for the development of a feasibility study and project plan for Mälarenergi's Block 7 cogeneration plant. The assignment included the creation of premises for offices, changing rooms and a workshop. Effective project management and communication ensured cost reductions and streamlining of working practices, enabling a smooth and safe move-in on schedule.
18/03 - 2020
Mälarenergi behövde utvärdera en lösning för att minska luktproblemen i samband med sopförbränning. Sigholm kopplades in för att leda projektet och genomförde en omfattande förstudie. Resultatet presenterade tre olika lösningar med tekniska och ekonomiska aspekter. Projektet involverade förhandlingar och resulterade i ett framgångsrikt avtal och avslutades enligt plan under våren 2023. Genom flexibilitet och lyhördhet från alla parter kunde målen och tidplanen uppfyllas.
18/03 - 2020
Projektet involverade utmaningar som krävde noggrann planering och kommunikation för att lösa logistiska och tekniska problem. Genom smidig dialog och samordning övervanns utmaningen med transportvägar och cisternläckaget. Projektet höll tidplanen och uppnådde framgång genom effektivt teamarbete och tydlig kommunikation. Projektledaren hade också ansvar för kontrakt, upphandlingar och utbildningsmaterial för anläggningen.
18/03 - 2020
Utvecklingen av Mälrarenergis Block 6 var en nödvänfig utveckling för både fortsatt möjlighet att fortsätta erbjuda fjärrvärme samt att kunna parera förändringar på bränslemarknaden. Som byggprojektledare för uppdraget innebar det ett ansvr för 600 personer under de fyra år anläggningen byggdes, vilket sätter höga krav på disciplin och kommunikationsförmåga.
18/03 - 2020
The City of Västerås, the Municipality of Köping and the Swedish Maritime Administration have entered into a strategic partnership under the project name Mälarprojektet. The aim of this collaboration is to open the door to Scandinavia's premier growth region, which is crucial to ensure the development of existing businesses and promote new establishments in the area. In line with this objective, the Port of Västerås is planning to increase its capacity to handle larger volumes of goods and vessels.
18/03 - 2020
Centralisering av huvudkontoret - en samling av alla avdelningar under ett tak
18/03 - 2020
Mälarenergi ställdes inför en betydande utmaning då de behövde genomföra renoveringsarbeten på en kylvattenkulvert daterad till 1970-talet, belägen under hamnområdet. Stora delar av entreprenaden utfördes under vattnet i Mälaren, där arbetet krävde insatser av certifierade tungdykare.
18/03 - 2020
Produktionsoptimering för ökad transparens, ekonomiska och miljömässiga besparingar och gemensam syn på körplanen. Energisamarbete Väst implementerade Aurora by Sigholm och har märkt många fördelar med samarbetet.
18/03 - 2020
Sedan juni 2019 står det nya badhuset, Nya Lögarängsbadet på plats i VästeråsMed erfarenhet och förståelse för hur stora och komplexa projekt leds tog vi oss an projektet med att agera projektchef för
18/03 - 2020
För att sprida medvetenhet kring avfallshantering och öka förståelsen för hur man kan jobba med spårbarhet och transparens i avfallshanteringen, togs en video fram.
18/03 - 2020
Förhindrande av olyckor och förbättrad kommunikation var nyckelfaktorer för ENA Energi under avställning av anläggningsdelar. Bristfälliga arbetssätt och osäkra arbetstillstånd för entreprenörer löstes genom nya metoder. Resultatet blev en säkrare arbetsplats och effektivare kommunikation mellan underhålls- och driftpersonal.
18/03 - 2020
Certifiering av arbetsplatsen enligt ISO 9001 och ISO 14001, följt av implementering av arbetsmetodik.
18/03 - 2020
Efter en sammankoppling av fjärrvärmenät blev det aktuellt för Köping och Arboga att gå samman i en gemensam organisation. Detta medförde att det fanns behov av att klargöra den strategiska riktningen för det nya bolaget för att möta de förutsättningar och utmaningar det stod inför.
18/03 - 2020
Efter en sammanslagning av två bolag krävdes omstrukturering och utveckling av flera verktyg och tjänster. Tex så behövde hela ekonomisystemet förändras ör att kunna följa kostnader på ett effektivt sätt.
18/03 - 2020
En stark tillväxt medförde behov av att etablera interna strukturer för att förbättra kvalitet och effektivitet inom den operativa verksamheten.
18/03 - 2020
Efter ett förvärv uppstod behovet av en mer relevant och verksamhetsnära praktik. Adven ville öka kunskapen om verksamhetsstyrning genom värderingar och praktisk handledning.
18/03 - 2020
Efter implementering av en ny prismodell fick kunden en stabilare intäktsström över året som också matchade de interna kostnaderna på ett bättre sätt.
18/03 - 2020
Bodens Energi och Sigholm har tillsammans tagit fram och implementerat arbetsprocesser med grund i hur verksamheten faktiskt ser ut.
18/03 - 2020
Mälarenergi stod inför en stor utmaning där de, samtidigt som de arbetade intensivt med hållbarhetsmålen, stod de inför omfattande besparingsmål och brist på tydliga befattningsbeskrivningar.
18/03 - 2020
Since 1963, Generator 2 has been an integral part of Mälarenergi's operations. Over time, however, its original rotor and stator windings had deteriorated significantly. Recently, several breakdowns have occurred and the condition of the generator has not reached the desired availability targets of 90%.
18/03 - 2020
Sep 05, 2024 | News | News & press | Press release
Samarbetet med Bixia är ett viktigt steg för digitaliseringen av energibranschen, där snabbare marknadsåtgärder och en djupare förståelse för kundernas behov står i fokus.
Jun 12, 2024 | News | News & press
Vi är glada att återigen delta under Almedalsveckan, en av Sveriges viktigaste mötesplatser. I år kommer vi att engagera oss genom en rad åtaganden, däribland att moderera paneler och seminarier samt intervjua beslutsfattare och politiker i vår podcast, Energistrategipodden.Deltar du inte under Alme
May 30, 2024 | News
För tionde året i rad genomför Cinode en jämställdhetsstudie. Sigholm har tilldelats titeln "Jämställt konsultbolag" med 48% kvinnor i organisationen.
Fill out the form, and we will get back to you, visit one of our offices, or call us at +46(0)21-12 03 10.