Trollhättan Energi har under de senaste åren haft en stark tillväxt i takt med att de fått utökat ansvar, utvecklat både nya och befintliga affärsområden och tagit över fler verksamhetsområden. Som ett resultat av dessa utmaningar uppstod ett behov av att etablera interna strukturer för att förbättra kvalitet och effektivitet inom den operativa verksamheten. Underhållet stod inför en modernisering av sitt IT-stöd samtidigt som det fanns önskemål om att öka förutsägbarheten och införa mer datadrivna arbetsprocesser.
Det klargjordes att det fanns ett behov av en enhetlig standard i arbetsflödet, eftersom det tidigare varit starkt beroende av individuella insatser och präglat av reaktivitet och ad hoc-lösningar. Datakvaliteten och dokumentationen påverkades negativt av lågt systemanvändande, och det saknades systematik och struktur för att registrera och rapportera anläggnings- och processdata.
Efter analyserat nuläge implementerades standarder för arbetsflödet
Det första som gjordes var att analysera nuläget. Med utgångspunkt i en kortare analys tog Sigholm, tillsammans med ledningsgruppen, fram en målbild för underhållsprocesserna med tillhörande IT-stöd. En standard för arbetsflödet (beredning, planering, uppföljning och rapportering) utvecklades och implementerades i nära samarbete med organisationen. Samtidigt genomfördes en uppdatering av både digitala och analoga verktyg för att förbättra datakvaliteten, samarbetet och överblicken i processerna. Underhållssystemet förbättrades med en tydlig kategorisering av arbetsklasser och information, ett systematiskt anläggningsträd och stöd för process- och nyckeltalsuppföljning genom statistik och diagram. Ett betydande fokus lades på att utbilda och coacha personal inom ledarskap för att säkerställa bestående förändringar.
Ökad användningsgrad av systemverktyg med 200%
Arbetsgruppen har implementerat en gemensam och visuell planering samt uppföljning av arbetsorderflödet, vilket har resulterat i ökat samarbete, flexibilitet och lärande. En standardiserad kategori- och informationshantering med automatiserad statistik- och nyckeltalsuppföljning har införts. Användningen av arbetsorder för planering och dokumentation har ökat med nästan 200%, och den genomsnittliga ledtiden från inkommen till avrapporterad arbetsorder har minskat med över 60%. Dessutom har över 240 återkommande jobb, exklusive ronder, planerats in, vilket tidigare inte var fallet.
Foto: Trollhättan Energi
- #underhåll
- #underhållssystem
- #arbetsprocesser
- #underhållsprocesser
- #tillgångsförvaltning
- #asset management
- #digitalisering
- #arbetssätt
The article was published 18/03 - 2020