Opartisk bedömning av prismodell och tjänstepaketering, Stockholm Exergi

Varje år utför Stockholm Exergi ett prisprojekt, ett spännande projekt som Sigholm har fått projektleda. I uppdraget har vi analyserat fjärrvärmepriset för kommande år och undersökt om prisnivå eller prismodell behöver korrigeras enligt gällande affärsplan och konkurrerande uppvärmningsalternativ. Arbetet omfattade normalprislistan, samtliga tillval och paketering av tjänster.


Stöd för att driva processen kring prismodeller och tjänstepaketering

Sveriges största fjärrvärmeleverantör har en gedigen kompetens och kunnig personal för att prissätta fjärrvärmeleveranserna och ta fram nya tjänster som efterfrågas av kunderna. Däremot önskade de extern hjälp för att driva prisprojektet för att bestämma prisnivåer och få dem beslutade i ledningsgrupper och i Prisdialogen. Likaså önskade de en smidig paketering av ett antal populära tjänster som såldes separat, men som nu skulle säljas i ett tjänstepaket för att kunderna skulle uppleva ett högre prisvärde.


Tät uppföljning och planering som underlättade beslutsprocessen

Med veckovis uppföljning och tydlig aktivitetsfördelning kunde projektet fortlöpa på ett bra sätt. Många delar inom Stockholm Exergis organisation var inblandade för att ta hänsyn till marknadsmässiga, juridiska, kommunikativa och organisatoriska aspekter. När tvärfunktionella avdelningar och affärsområden ska samarbeta om gemensamma affärer kan ibland olika viljor hämma framdriften, men med extern och opartisk hjälp blev både framfarten och resultatet bättre än förväntningarna. Tack vare en tät uppföljning och noggrann planering kunde nya konkurrenskraftiga priser beslutas på alla nivåer.


Både nöjda beställare och kunder

Resultatet levererades inom utsatt tid och alla inblandade upplevde Sigholm som en kompetent och driven partner som hade lätt för att bilda sig en uppfattning om situationen och snabbt skaffa sig en förståelse för vilka utmaningar och möjligheter som råder på den lokala värmemarknaden i Stockholm. 

  • #prismodell
  • #fjärrvärmepris
  • #fjärrvärmeaffären

The article was published 01/03 - 2022

Contact us for more information

You might also be interested in:


Ny prismodell gav stabilare intäktsström och ökad kundnöjdhet

Efter implementering av en ny prismodell fick kunden en stabilare intäktsström över året som också matchade de interna kostnaderna på ett bä...

Read article

We have the ambition to make the world better together

At Sigholm, we believe in developing skills in the long term to build the company together. Through shared reflections, we create a culture of continuous learning.

Career at Sigholm

Latest news

Sep 05, 2024 | News | News & press | Press release

Sigholm i samarbete med Bixia för mer automatiserad elhandel

Samarbetet med Bixia är ett viktigt steg för digitaliseringen av energibranschen, där snabbare marknadsåtgärder och en djupare förståelse för kundernas behov står i fokus.

Jun 12, 2024 | News | News & press

Deltagande under Almedalsveckan 2024

Vi är glada att återigen delta under Almedalsveckan, en av Sveriges viktigaste mötesplatser. I år kommer vi att engagera oss genom en rad åtaganden, däribland att moderera paneler och seminarier samt intervjua beslutsfattare och politiker i vår podcast, Energistrategipodden.Deltar du inte under Alme

May 30, 2024 | News

Sigholm har tilldelats titeln "Jämställt konsultbolag 2024"

För tionde året i rad genomför Cinode en jämställdhetsstudie. Sigholm har tilldelats titeln "Jämställt konsultbolag" med 48% kvinnor i organisationen.

Contact Us

Fill out the form, and we will get back to you, visit one of our offices, or call us at +46(0)21-12 03 10.

By clicking send, you agree to Sigholm's handling of your personal data. Read our personal data policy