Under perioden 2022-2023 genomförde Umeå Energi en förstudie om BioCCS med stöd av Energimyndigheten. Sigholm fick förtroendet för rollerna som huvudprojektledare och delprojektledare för fyra av fem delprojekt (teknik, tillstånd, logistik och finansiering).
Förstudien fokuserade på Umeås kraftvärmeverk Dåva 1, som förbränner avfall och rester från skogsindustrin, och Dåva 2 som eldas med biobränslen. Potentialen är ca 300 000 ton/år avskild koldioxid från Dåva 1 och 2, med en blandning av biogen och fossil koldioxid beroende av bränslemixen. Projektets mål var att utreda möjligheten att avskilja och transportera koldioxiden till geologisk lagring med fokus på förståelse för systemet och hur de befintliga kraftvärmeverken påverkas tekniskt och affärsmässigt.
Teknik
Dåva 1 och 2 ligger bredvid varandra och i uppdraget ingick att utreda vilket som var mest fördelaktigt: att bygga en avskiljning för det gemensamma flödet eller två separata koldioxidavskijlningar optimerade för respektive panna. För detta genomfördes analyser av rökgassammansättning, driftsäsonger och olika avskiljningar baserade på olika absorptionslösningar. För en gemensam anläggning visade analyserna på stora variationer i flödet mellan driftsäsongerna vilket skulle innebära svårigheter att köra anläggningen effektivt under både maxflöde låglastperioder. Som en del av uppdraget utreddes även hur spillvärmen från avskiljningen och förvätskningen kunde utnyttjas till fjärrvärmenät samt hur det påverkade Dåvaområdet och för hela fjärrvärmesystemet.
Logistik
Logistikkedjan planerades med utgångspunkt i att koldioxiden transporteras med fartyg från Umeå hamn till geologisk lagring. Projektet utredde det bästa sättet att transportera koldioxiden från Dåva till hamnen med pipeline, lastbil eller tåg som alternativ. En stor fördel med Dåvas placering är närheten till nybyggda Bottniabanan och närliggande godsterminal, vilket möjliggör tågtransport utan stora investeringar i infrastruktur. Detta ledde till att tåg snabbt blev huvudspåret. Logistikkedjan dimensionerades för olika storleksalternativ på avskiljningen från teknikprojektet. Därefter gjordes trafikanalys av järnvägen för att säkerställa att det finns utrymme för den tillkommande trafiken.
Tillstånd och regulatoriska frågor
För Umeå Energi var det viktigt att tidigt få en bild över hur befintligt miljötillstånd behöver ändras eller helt sökas på nytt med anledning av planerna på koldioxidavskiljning. Sigholm jobbade tätt tillsammans med kunden för att sammanställa nuläget, ta fram förslag på vilka steg som bör prioriteras framåt och identifiera de viktigaste utmaningarna. För att sätta arbetet i ett sammanhang kopplades utredningen till en omvärldsanalys kring relevant lagstiftning på både nationell och europeisk nivå.
Finansiering och affärsmodell
Alla CCS-projekt innebär stora investeringar och har också stora omkostnader i driftsfas. För att de ska realiseras krävs ett gediget och kontinuerligt arbete för att bygga en stabil affär. Precis som många andra svenska energiproducenter har Umeå Energi en mix av fossil och biogen koldioxid, vilket ger en extra komplexitet för hur projektet finansieras. Sigholm ledde delprojektet som hade som uppgift att lägga en grund för en lönsam affärsmodell.
Foto: Johan Gunséus åt Umeå Energi
- #CCS
- #koldioxidinfångning
- #koldioxidavskiljning
- #kraftvärmeverk
- #slutlagring
- #mellanlager
- #BioCCS
- #BECCS
The article was published 10/09 - 2023