ENA Energi AB levererar fjärrvärme till företag och privatpersoner i Enköping. Fjärrvärmeproduktionen tar tillvara resurser som annars inte skulle ha utnyttjats genom att använda returflis som återvinns vid olika miljöstationer runt Mälaren.

Förhindrande av olyckor genom tydliga riktlinjer och effektiv kommunikation

Arbetet med avställning av anläggningsdelar under stopp på Ena energi upplevdes osäkert, vilket riskerade att leda till olyckor. Bolaget upplevde problem där arbetssättet som tillämpades genomfördes i form av fysiska blanketter som i sin tur skapade brist på tydlig överblick. Samtidigt fick entreprenörer, som utförde arbete på anläggningen, inte ut några arbetstillstånd att ha med sig på plats, vilket kunde leda till förvirring och otydlighet.  

Kommunikationen mellan underhållsplanerare och driftpersonal försvårades av avsaknaden av tydliga riktlinjer för att lämna in behov av avställningar till driften. Dessutom saknades en hanteringsmetod för tillfälliga återställningar vid exempelvis provkörning av maskiner, och en rutin för avställning av olika anläggningsdelar behövdes etableras.

Med avstamp från befintligt arbetssätt togs nya metoder fram

Tillsammans med utsedd personal togs nya metoder fram där vi utgick från befintliga arbetssätt och de behov som upptäcktes vid en initial analys. Tillsammans:

  • visualiserade vi pågående avställningar och jobb
  • säkerställade vi att behov av avställningar lämnas in i tid och till rätt personal
  • säkerställade vi att riskanalys genomfördes vid planering av jobb
  • arbetade vi fram avställningsmallar
  • gav vi ut kopior av arbetstillstånd till entreprenörer
  • säkerställade vi att inga avställningar återställdes utan att samtliga arbetstillstånd var inlämnade av respektive utförare.

En säkrare arbetsplats med bättre kommunikation

Efter implementerat arbetssätt blev arbetsplatsen en säkrare plats för både kunden och inhyrda entreprenörer med förbättrad kommunikation underhålls- och driftpersonal emellan. För att behålla den ökade säkerheten och tidsbesparingen genomförs nu även kontinuerlig utveckling av avställningsmallarna.

”Initialt upplevdes förbättringen som krånglig och svår, men tack vare tydliga instruktioner och kontinuitet i säkerhetstänket kring säkra avställningar baserat bland annat på esa, blev förståelsen stor. Organisationen var delaktig i hela processen, vilket ökade insikten där alla blev medvetna om att det var för vår egna säkerhet denna ”krånglighet” finns till."

- Åsa, tidigare underhållschef, ENA energi





  • #säkerhet
  • #säkra stopp
  • #avställning
  • #arbetstillstånd
  • #riskanalys

The article was published 18/03 - 2020

Contact us for more information

We have the ambition to make the world better together

At Sigholm, we believe in developing skills in the long term to build the company together. Through shared reflections, we create a culture of continuous learning.

Career at Sigholm

Latest news

Oct 11, 2024 | News

Vinnare av Stora Näringslivspriset 2024

Vi är glada att meddela att vi, torsdagen den 10 oktober, mottog Stora Näringslivspriset som är instiftat av Handelskammaren Mälardalen.

Sep 27, 2024 | Data analysis | Digitisation | Energy calculations | News | Produktionsplanering

Årsoptimering av energisystem

Under första halvan av 2024 har vi, med vårt optimerings- och uppföljningsverktyg Aurora by Sigholm, framgångsrikt levererat årsoptimeringsprojekt för kraftvärmeproducenter.

Sep 05, 2024 | News | News & press | Press release

Sigholm i samarbete med Bixia för mer automatiserad elhandel

Samarbetet med Bixia är ett viktigt steg för digitaliseringen av energibranschen, där snabbare marknadsåtgärder och en djupare förståelse för kundernas behov står i fokus.

Contact Us

Fill out the form, and we will get back to you, visit one of our offices, or call us at +46(0)21-12 03 10.

By clicking send, you agree to Sigholm's handling of your personal data. Read our personal data policy