Nya arbetsprocesser lyfte systemanvändningen för Bodens Energi

Omstrukturering av organisation och utveckling av arbetsprocesser

Bodens Energi AB är ett kommunalägt kraftvärmebolag med ca 100 anställda som levererar el och fjärrvärme till Bodensarna med omnejd. Sedan september 2019 har Bodens Energi tagit hjälp av Sigholm i samband med utveckling av sitt underhållsarbete.

År 2019 geomgick Bodens Energi en omstrukturering av organisationen och ville i samband passa på att utveckla sina arbetsprocesser för underhållsarbetet. Organisationen saknade tidigare en strukturerad metod för underhållsarbete och insåg behovet av förbättring inom fjärrvärmeverksamhetens arbetsprocesser. Långsiktig planering och förebyggande underhåll prioriterades inte, vilket ledde till akuta insatser för att åtgärda fel. Dessutom önskade de en enhetligare metodik för underhållssystemet, då det befintliga var ojämnt och skiftade mellan personer och avdelningar.

Nya arbetsprocesser grundade på en realistisk bild av verksamheten

Bodens Energi och Sigholm har tillsammans tagit fram och implementerat arbetsprocesser med grund i hur verksamheten faktiskt ser ut. Arbetsprocesserna täcker in både förebyggande och avhjälpande underhåll, både för drift- och underhållsorganisationen. I detta ingår även anpassning av underhållssystemet samt utbildningar i både arbetssätt och systemanvändning. Utöver det har också utbildningar och verktyg för förbättringsarbete och förrådshantering tagits fram och implementerats.

Efter implementering och utbildning jobbar Bodens Energi och Sigholm kontinuerligt med revidering och anpassning av arbetsprocesserna i nära samarbete för att ytterligare öka förankringen av de nya arbetssätten. Syftet med klara och standardiserade processer är att ge alla anställda tydliga förväntningar och möjliggöra samarbete mot ett gemensamt mål.

Medarbetarna på Bodens Energi har en stark, positiv förändringsvilja och har snabbt tagit till sig de nya arbetssätten. Genom en högre nyttjandegrad av underhållssystemet ökar de mängden pålitliga data i systemet och förbättrar därmed spårbarheten och möjligheten att analysera och jobba förebyggande med underhållet i högre grad.

Efter knappt ett halvår går det att mäta resultatet vilket uppgick till en ökning av antal arbetsorder per person på 165 procent samt en ökad systemanvändning på 100 procent, jämfört med samma period 2018. Återkommande planeringar på förebyggande underhåll har också börjat läggas in i underhållssystemet.

  • #underhåll
  • #underhållssystem
  • #arbetssätt
  • #underhållsutveckling
  • #processer
  • #förebyggande underhåll

The article was published 18/03 - 2020

”Att förändringen kommer inifrån organisationen är en nyckel till att förändringen ska bli accepterad och permanent. Det är därför väldigt viktigt att jobba nära samarbete med personalen som faktiskt påverkas av förändringen.” 

- Malin Filipsson, Managementkonsult

Contact us for more information

You might also be interested in:


Tillväxt ledde till behov av digitalisering och nya rutiner, Trollhättan Energi

En stark tillväxt medförde behov av att etablera interna strukturer för att förbättra kvalitet och effektivitet inom den operativa verksamhe...

Read article
Underhållsarbete på Bodens Energi

Bodens Energi gick under 2019 igenom en omorganisering och ville i samband med detta passa på att utveckla sina arbetsprocesser för underhål...

Read article

We have the ambition to make the world better together

At Sigholm, we believe in developing skills in the long term to build the company together. Through shared reflections, we create a culture of continuous learning.

Career at Sigholm

Latest news

Oct 11, 2024 | News

Vinnare av Stora Näringslivspriset 2024

Vi är glada att meddela att vi, torsdagen den 10 oktober, mottog Stora Näringslivspriset som är instiftat av Handelskammaren Mälardalen.

Sep 27, 2024 | Data analysis | Digitisation | Energy calculations | News | Produktionsplanering

Årsoptimering av energisystem

Under första halvan av 2024 har vi, med vårt optimerings- och uppföljningsverktyg Aurora by Sigholm, framgångsrikt levererat årsoptimeringsprojekt för kraftvärmeproducenter.

Sep 05, 2024 | News | News & press | Press release

Sigholm i samarbete med Bixia för mer automatiserad elhandel

Samarbetet med Bixia är ett viktigt steg för digitaliseringen av energibranschen, där snabbare marknadsåtgärder och en djupare förståelse för kundernas behov står i fokus.

Contact Us

Fill out the form, and we will get back to you, visit one of our offices, or call us at +46(0)21-12 03 10.

By clicking send, you agree to Sigholm's handling of your personal data. Read our personal data policy