I mitten av 2022 fick Sigholm i uppdrag att leda arbetet med att öka digitaliseringen av underhållsarbetet för Tekniska Verken i Kirunas fjärrvärmeverksamhet. Organisationen upplevde att det fanns förbättringspotential i arbetsprocesserna för att tillhandahålla och följa upp underhåll på anläggningen, både runt struktur, standardisering, informationsflöden och kommunikation runt arbetet. Dessutom låg fokus i hög utsträckning på att hantera reaktiva åtgärder istället för mer planerbart och långsiktigt hållbart underhåll, vilket både är kostsamt och kräver mycket tid.
Implementering av nya arbetssätt, systemanpassning och utbildning
Tillsammans med Tekniska Verken i Kiruna genomfördes därför ett arbete med framtagning och implementering av rutiner och arbetsprocesser samt systemanpassning av och utbildning i underhållssystemet MaintMaster. Det övergripande målet var att öka systemanvändningen och jobba med riktat underhållsarbete för en driftsäker anläggning. Detta inkluderade åtgärder för att öka planerbarheten och minska behovet av reaktiva åtgärder i verksamheten genom att i så hög utsträckning som möjligt jobba med förebyggande underhåll samt planerbart avhjälpande underhåll. Arbetet innefattade även framtagning av nyckeltal samt arbetssätt för uppföljning av målstyrning.
Efter implementeringen och utbildningen fick Sigholm fortsatt förtroende att aktivt revidera och anpassa arbetsprocesserna i nära samarbete med Tekniska Verken i Kiruna för att ytterligare förankra de nya arbetssätten samt bygga in allt fler processer i systemet.
Efter två års gemensamt arbete har vi tillsammans kunnat skapa värde på flera sätt
Ökad systemanvändningen bland medarbetarna
Ökad systemanvändning innebär att mer data samlas in vilket bidrar till ökad kunskap om var det spenderas mycket tid och pengar och möjliggör ett mer riktat underhåll.
Minskat mängden brandsläckning till fördel för FU och planerbart AU
En nedåtgående trend för andelen akuta AU-jobb i förhållande till FU-jobb och planerbart AU visar på en ökad planerbarhet som är viktigt för att öka tillgängligheten av anläggningen och undvika att lägga mycket tid på att släcka bränder.
Ökad transparens – information är i högre grad delad och lätt att hitta
Antalet återkommande jobb i systemet har stadigt ökat. Detta medför en ökad kunskap om gruppers/individers arbetsmoment samt större möjlighet för hela organisationen att få inblick i vad som sker på anläggningen.
Tydliga arbetsprocesser och ansvar
Effektiviteten ökar när tydliga arbetsuppgifter finns och risken för att arbetsmoment missas mitigeras. Genom tydliga rutiner för jobben samlas intern kunskap samt delas med hela organisationen, vilken gör kunskap mindre personberoende.
Artikeln publicerades 01/01 - 2025