Tillväxt ledde till behov av digitalisering och nya rutiner, Trollhättan Energi

  • Lästid: 2 minuter

Trollhättan Energi har under de senaste åren haft en stark tillväxt i takt med att de fått utökat ansvar, utvecklat både nya och befintliga affärsområden och tagit över fler verksamhetsområden. Som ett resultat av dessa utmaningar uppstod ett behov av att etablera interna strukturer för att förbättra kvalitet och effektivitet inom den operativa verksamheten. Underhållet stod inför en modernisering av sitt IT-stöd samtidigt som det fanns önskemål om att öka förutsägbarheten och införa mer datadrivna arbetsprocesser.

Det klargjordes att det fanns ett behov av en enhetlig standard i arbetsflödet, eftersom det tidigare varit starkt beroende av individuella insatser och präglat av reaktivitet och ad hoc-lösningar. Datakvaliteten och dokumentationen påverkades negativt av lågt systemanvändande, och det saknades systematik och struktur för att registrera och rapportera anläggnings- och processdata.

Efter analyserat nuläge implementerades standarder för arbetsflödet

Det första som gjordes var att analysera nuläget. Med utgångspunkt i en kortare analys tog Sigholm, tillsammans med ledningsgruppen, fram en målbild för underhållsprocesserna med tillhörande IT-stöd. En standard för arbetsflödet (beredning, planering, uppföljning och rapportering) utvecklades och implementerades i nära samarbete med organisationen. Samtidigt genomfördes en uppdatering av både digitala och analoga verktyg för att förbättra datakvaliteten, samarbetet och överblicken i processerna. Underhållssystemet förbättrades med en tydlig kategorisering av arbetsklasser och information, ett systematiskt anläggningsträd och stöd för process- och nyckeltalsuppföljning genom statistik och diagram. Ett betydande fokus lades på att utbilda och coacha personal inom ledarskap för att säkerställa bestående förändringar.

Ökad användningsgrad av systemverktyg med 200% 

Arbetsgruppen har implementerat en gemensam och visuell planering samt uppföljning av arbetsorderflödet, vilket har resulterat i ökat samarbete, flexibilitet och lärande. En standardiserad kategori- och informationshantering med automatiserad statistik- och nyckeltalsuppföljning har införts. Användningen av arbetsorder för planering och dokumentation har ökat med nästan 200%, och den genomsnittliga ledtiden från inkommen till avrapporterad arbetsorder har minskat med över 60%. Dessutom har över 240 återkommande jobb, exklusive ronder, planerats in, vilket tidigare inte var fallet.

Foto: Trollhättan Energi

Om Trollhättan Energi

Trollhättan Energi AB ansvarar för stadens fjärrvärmenät, vatten- och avloppsnät samt delar av fibernätet. Dess verksamhet inkluderar även produktion och försäljning av el, biogas och fjärrvärme, samt hantering av dricksvattenproduktion och avloppsrening. Bolaget har även ansvaret för stadens renhållningsverksamhet.

Läs mer

Kontakta oss
Viktor Strandgren

Managementkonsult

Artikeln publicerades 18/03 - 2020

Du kanske också är intresserad av:


Bodens Energi och Sigholm har tillsammans tagit fram och implementerat arbetsprocesser med grund i hur verksamheten faktiskt ser ut....

  • Dataanalys & förändringsledning
  • Referensuppdrag

Tillsammans med Tekniska Verken i Kiruna har vi jobbat med underhållsutveckling genom att digitalisera organisationens underhållsarbete för möjlighet att jobba mer proaktivt, effektivare samt få bättr...

  • Dataanalys & förändringsledning
  • Referensuppdrag

Bodens Energi gick under 2019 igenom en omorganisering och ville i samband med detta passa på att utveckla sina arbetsprocesser för underhållsarbetet. För att adressera detta tog Sigholm tillsammans m...

  • Dataanalys & förändringsledning
  • Drift- & underhållsstöd, projektledning
  • Referensuppdrag

Vi har ambitionen att tillsammans göra världen bättre

På Sigholm tror vi på att långsiktigt utveckla förmågor för att tillsammans bygga bolaget. Med gemensamma reflektioner skapar vi en kultur med ständigt lärande.

Karriär på Sigholm

Aktuellt

feb 21, 2025

Sigholm deltar på Fjärrvärmedagarna 2025

Den 9-10 april är det dags för Fjärrvärmedagarna, en av årets viktigaste mötesplatser för fjärrvärmebranschen som Energiföretagen Sverige arragerar. Vi kommer att finnas på plats både som utställare och deltagare.

dec 16, 2024 | Nyhet

Elnätens digitalisering

Den snabba elektrifieringen av samhället ställer höga krav på elnäten att kunna hantera ett alltmer komplext energisystem.

okt 30, 2024 | Nyhet

Sigholm utses till "Tillväxtraket 2024"

Vi är stolta att meddela att vi blivit tilldelade titeln "Tillväxtraket 2024". Sigholm är ett av fåtal bolag som har vuxit mer än 30 procent och tilldelas därmed titeln “Tillväxtraket 2024” både på medarbetarsidan samt omsättningssidan. Vi är oerhört stolta över att bli utsedda till årets tillv

Kontakta oss

Fyll i formuläret så återkommer vi till dig, besök något av våra kontor eller ring oss på +46(0)21-12 03 10.

Genom att klicka på skicka så godkänner du Sigholms hantering av dina personuppgifter. Läs vår personuppgiftspolicy