Familjebostäder är ett allmännyttigt bostadsbolag som ägs av Stockholm stad. I ägardirektivet framgår mål kring utbyggnad av laddinfrastruktur, men det var en utmaning att kunna genomföra denna breda utbyggnad på ett långsiktigt hållbart sätt. Familjebostäder ställde sig frågan "Hur skapar vi förutsättningar för såväl ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet när vi möjliggör laddning av elbilar för hyresgästerna?"
Sigholm fick i samband med pilotprojekten i uppdrag att ta fram och testa långsiktigt hållbara affärsmodeller kopplade till elbilsladdning och parkering. I pilotprojekten skulle affärsmodeller kunna testas, inför en bredare utrullning av laddinfrastruktur i beståndet. Projektet inkluderade även identifiering av lämpliga pilotprojekt, system för mät- och debiteringslösningar, riskanalys och omvärldsbevakning. I samband med framtagande av affärsmodeller landade projektet i att Familjebostäder behövde ta ett omtag gällande parkeringsaffären som helhet, då dagens förutsättningar inte var rätt för att genomföra planen på ett hållbart sätt för såväl bolaget som hyresgästerna. Det fanns behov av att ta ett större grepp kring hur bolaget skulle arbeta med parkering och mobilitet generellt. Uppdraget utvidgades därför till att även omfatta framtagning av en parkerings- och mobilitetsstrategi.
Hur får man ägaruppdrag och affärsmål att gå ihop?
Människor kommer alltid ha ett mobilitetsbehov - antingen för att kunna förflytta sig själva eller sina saker. Hur kan Familjebostäder underlätta för sina hyresgäster att tillfredsställa detta behov i framtiden på ett hållbart sätt, samtidigt som man uppnår såväl ägaruppdragen som sina egna affärsmål?
För att skapa goda förutsättningar att arbeta systematiskt med dessa stora frågor hjälpte Sigholm Familjebostäder att ta fram en parkerings- och mobilitetsstrategi, med syftet att beskriva hur deras parkerings- och mobilitetserbjudande bör utvecklas för att nå uppsatta mål kring minskad klimatpåverkan, ökad lönsamhet och kundnöjdhet. För att angripa arbetet på ett strukturerat sätt använde sig Sigholm av GAP-analysmetdoiken för både affärsmodell- och strategiframtagning. Ett fastställande om enhetliga förhållningssätt och riktlinjer för hur Familjebostäder framgent ska arbeta med frågan skapade en tydlig riktning för hela bolaget. Målsättningen med strategin är att stödja utvecklingen mot en attraktiv stadsmiljö, effektivt nyttjande av Familjebostäders mark, främja hållbara transportmedel och planering samt samverkan för en god tillgänglighet.
Delade lösningar - en framgång för alla
Genom att ge boende förutsättningar att gå från individuellt bilägande till andra typer av mobilitetslösningar, erbjuds alla boende i en fastighet en hög mobilitet till lägre kostnad jämfört med att bygga ett garage. För att fler ska kunna köra elbil byggs laddinfrastrukturen ut på ett smartare sätt än det traditionella: en laddstation per parkeringsplats och hyresgäst. Genom att testa tillståndsparkering, där fler hyresgäster och bilar kan dela på laddmöjligheter, kan man skapa en betydligt mer hållbar modell för alla parter. Tack vare införandet av tillståndsparkering och en översyn av prissättningen av parkeringsplatser blir parkeringen dessutom mer kostnadseffektiv, samtidigt som laddmöjligheterna blir tillgängliga för fler. Den framtagna strategin skapar bättre förutsättningar för fler att åka kollektivt, cykla eller använda bil- och cykelpool, samtidigt som bolaget också skapar möjligheter att frigöra mark för fler bostäder.
- #laddinfrastruktur
- #strategi
- #affärsmodell
- #mobilitet
- #parkering
- #elektrifiering
- #omställning
Artikeln publicerades 02/09 - 2024