Opartisk bedömning av prismodell och tjänstepaketering, Stockholm Exergi

Varje år utför Stockholm Exergi ett prisprojekt, ett spännande projekt som Sigholm har fått projektleda. I uppdraget har vi analyserat fjärrvärmepriset för kommande år och undersökt om prisnivå eller prismodell behöver korrigeras enligt gällande affärsplan och konkurrerande uppvärmningsalternativ. Arbetet omfattade normalprislistan, samtliga tillval och paketering av tjänster.


Stöd för att driva processen kring prismodeller och tjänstepaketering

Sveriges största fjärrvärmeleverantör har en gedigen kompetens och kunnig personal för att prissätta fjärrvärmeleveranserna och ta fram nya tjänster som efterfrågas av kunderna. Däremot önskade de extern hjälp för att driva prisprojektet för att bestämma prisnivåer och få dem beslutade i ledningsgrupper och i Prisdialogen. Likaså önskade de en smidig paketering av ett antal populära tjänster som såldes separat, men som nu skulle säljas i ett tjänstepaket för att kunderna skulle uppleva ett högre prisvärde.


Tät uppföljning och planering som underlättade beslutsprocessen

Med veckovis uppföljning och tydlig aktivitetsfördelning kunde projektet fortlöpa på ett bra sätt. Många delar inom Stockholm Exergis organisation var inblandade för att ta hänsyn till marknadsmässiga, juridiska, kommunikativa och organisatoriska aspekter. När tvärfunktionella avdelningar och affärsområden ska samarbeta om gemensamma affärer kan ibland olika viljor hämma framdriften, men med extern och opartisk hjälp blev både framfarten och resultatet bättre än förväntningarna. Tack vare en tät uppföljning och noggrann planering kunde nya konkurrenskraftiga priser beslutas på alla nivåer.


Både nöjda beställare och kunder

Resultatet levererades inom utsatt tid och alla inblandade upplevde Sigholm som en kompetent och driven partner som hade lätt för att bilda sig en uppfattning om situationen och snabbt skaffa sig en förståelse för vilka utmaningar och möjligheter som råder på den lokala värmemarknaden i Stockholm. 

  • #prismodell
  • #fjärrvärmepris
  • #fjärrvärmeaffären

Artikeln publicerades 01/03 - 2022

Kontakta oss för mer information

Du kanske också är intresserad av:


Ny prismodell gav stabilare intäktsström och ökad kundnöjdhet

Efter implementering av en ny prismodell fick kunden en stabilare intäktsström över året som också matchade de interna kostnaderna på ett bä...

Läs artikel

Vi har ambitionen att tillsammans göra världen bättre

På Sigholm tror vi på att långsiktigt utveckla förmågor för att tillsammans bygga bolaget. Med gemensamma reflektioner skapar vi en kultur med ständigt lärande.

Karriär på Sigholm

Aktuellt

okt 11, 2024 | Nyhet

Vinnare av Stora Näringslivspriset 2024

Vi är glada att meddela att vi, torsdagen den 10 oktober, mottog Stora Näringslivspriset som är instiftat av Handelskammaren Mälardalen.

sep 27, 2024 | Dataanalys | Digitalisering | Energiberäkningar | Nyhet | Produktionsplanering

Årsoptimering av energisystem

Under första halvan av 2024 har vi, med vårt optimerings- och uppföljningsverktyg Aurora by Sigholm, framgångsrikt levererat årsoptimeringsprojekt för kraftvärmeproducenter.

sep 05, 2024 | Nyhet | Pressmeddelande

Sigholm i samarbete med Bixia för mer automatiserad elhandel

Samarbetet med Bixia är ett viktigt steg för digitaliseringen av energibranschen, där snabbare marknadsåtgärder och en djupare förståelse för kundernas behov står i fokus.

Kontakta oss

Fyll i formuläret så återkommer vi till dig, besök något av våra kontor eller ring oss på +46(0)21-12 03 10.

Genom att klicka på skicka så godkänner du Sigholms hantering av dina personuppgifter. Läs vår personuppgiftspolicy