Kommunikationsinsats för fler avrop på ramavtal, Sinfra

  • Lästid: 2 minuter

Det är inte utan anledning som kommunikation är ett av Sigholms ledord, för att oavsett typ av uppdrag spelar kommunikationen en central roll. Vår egen Design- och Marknadsavdelning hjälper våra kunder inom energi och samhällsutveckling med att förklara och paketera processer och resultat på ett målgruppsanpassat och begripligt sätt. Vi är specialiserade inom kommunikations- och marknadsfrågor med kompetenser inom grafisk formgivning, pr, copy-writing, digital marknadsföring och strategiframtagning.

Brist på avrop från befintliga medlemmar

Sinfra, en inköpscentral för energibolag och samhällsnyttiga företag, noterade att det kom in förvånansvärt få avrop från sina medlemsföretag. Sigholms Design- och marknadsavdelning kopplades in och uppdraget inleddes med en problemformulering kring vad Sinfra kunde göra för att få fler befintliga medlemsföretag att avropa på ramavtal i högre utsträckning. Diskussionen landade i att det saknades en övergripande och tydlig beskrivning som var anpassad efter de kanaler där målgruppen fanns

Instruktionsfilm som kommunikation

Tillsammans med kunden identifierade vi att det inte bara var en generell beskrivning som behövde tas fram utan snarare en form av instruktion för att förklara och tydliggöra själv avropsprocessen. Projektet resulterade i en instruktionsfilm som beskriver varje steg i processen. Filmen kommuniceras direkt av Sinfra till anslutna medlemsföretag, men likväl av medlemmar och leverantörer för att alla parter ska dra fördel av partnerskapet och dess möjligheter.

Se filmen här.


Om Sinfra

Sinfra, som står för Svensk inköpscentral för infrastruktur Ekonomisk Förening, är en inköpscentral för energibolag och samhällsnyttiga företag. Genom att ansluta sig till Sinfra kan medlemsföretagen dra nytta av ramavtal inom värme & kyla, el & fiber, vatten & avlopp och olika konsulttjänster. Bolaget har idag ca 350 medlemmar och växer varje vecka.  


Till Sinfra

Kontakta oss
Jennie Sträng

Marknadsansvarig

Artikeln publicerades 30/04 - 2021

Du kanske också är intresserad av:


Mälarenergi stod inför en stor utmaning där de, samtidigt som de arbetade intensivt med hållbarhetsmålen, stod de inför omfattande besparingsmål och brist på tydliga befattningsbeskrivningar....

  • Dataanalys & förändringsledning
  • Referensuppdrag

Med utblick mot 2030 och de stora förändringar som förväntas på energimarknaden gjorde Borlänge Energis vd bedömningen att organisationen behövde ses över. Detta då digitalisering kommer öppna upp för...

  • Dataanalys & förändringsledning
  • Referensuppdrag

Vi har ambitionen att tillsammans göra världen bättre

På Sigholm tror vi på att långsiktigt utveckla förmågor för att tillsammans bygga bolaget. Med gemensamma reflektioner skapar vi en kultur med ständigt lärande.

Karriär på Sigholm

Aktuellt

feb 21, 2025

Sigholm deltar på Fjärrvärmedagarna 2025

Den 9-10 april är det dags för Fjärrvärmedagarna, en av årets viktigaste mötesplatser för fjärrvärmebranschen som Energiföretagen Sverige arragerar. Vi kommer att finnas på plats både som utställare och deltagare.

dec 16, 2024 | Nyhet

Elnätens digitalisering

Den snabba elektrifieringen av samhället ställer höga krav på elnäten att kunna hantera ett alltmer komplext energisystem.

okt 30, 2024 | Nyhet

Sigholm utses till "Tillväxtraket 2024"

Vi är stolta att meddela att vi blivit tilldelade titeln "Tillväxtraket 2024". Sigholm är ett av fåtal bolag som har vuxit mer än 30 procent och tilldelas därmed titeln “Tillväxtraket 2024” både på medarbetarsidan samt omsättningssidan. Vi är oerhört stolta över att bli utsedda till årets tillv

Kontakta oss

Fyll i formuläret så återkommer vi till dig, besök något av våra kontor eller ring oss på +46(0)21-12 03 10.

Genom att klicka på skicka så godkänner du Sigholms hantering av dina personuppgifter. Läs vår personuppgiftspolicy