Ny prismodell gav stabilare intäktsström och ökad kundnöjdhet

  • Lästid: 1 minut

Prismodell som missgynnade ett flertal kundtyper

Hedemora Energi stötte på utmaningen att deras prismodell inte återspeglade de interna kostnaderna korrekt, vilket medförde att det missgynnade ett flertal kundtyper. Dessutom ledde prismodellens struktur till att många kunder valde andra värmelösningar.

Utvärdering och implementering av ny prismodell

Sigholm fick helhetsansvaret för projektet, vilket innebar validering av mätdata (kunddata), ta fram en ny prislista, säkerställa önskad intäkt, framtagning av kommunikationsmaterial, hantera anpassningar i ekonomisystemet samt genomförande av kundträffar.

Ekonomisk stabilitet och ökad förståelse hos slutkunden

Efter implementeringen av den nya prismodellen fick kunden en stabilare intäktsström över året som också matchade de interna kostnaderna på ett bättre sätt. Hedemora Energis slutkunder upplevde en ökad förståelse för hur de skulle arbeta med energieffektivisering och vilka åtgärder som lönade sig mest. Antalet förlorade kunder blev avsevärt mindre de efterföljande åren.    

Efter att ha infört den nya prismodellen upplevde Hedemora Energi en jämnare intäktsström över året, som matchade de nterna kostnader bättre. Hedemora Energis slutkunder ökade sin förståelse för energieffektivisering och vilka åtgärder som lönade sig mest. Antalet förlorade kunder minskade markant under de efterföljande åren.

Kontakta oss
Katja Kononova

Energisystemsingenjör

Artikeln publicerades 18/03 - 2020

Du kanske också är intresserad av:


Att fjärrvärmen historiskt varit en prisvärd produkt, haft en låg grad av konkurrens och ett starkt politiskt stöd har gjort att förändringstakten i fjärrvärmebranschen har varit låg. Men nu minskar f...

  • Analysutskick
  • Kunskap & insikter

Telge Nät arbetar för att utveckla sina tjänster inom bland annat fjärrvärme, fjärrkyla, elnät och flexibilitetstjänster, ett arbete som Sigholm deltar i. Tidigt i uppdraget var Sigholms roll att delt...

  • Marknadsförändringar & energistrategi
  • Pågående uppdrag
  • Referensuppdrag

I den senaste upplagan av Energistrategipoddens fokusavsnitt tar våra affärsstrateger, Katja Lindblom och Henrik Näsström sig an den aktuella och avgörande frågan om fjärrvärmens prismodeller....

  • Kunskap & insikter
  • Nyhet

Vi har ambitionen att tillsammans göra världen bättre

På Sigholm tror vi på att långsiktigt utveckla förmågor för att tillsammans bygga bolaget. Med gemensamma reflektioner skapar vi en kultur med ständigt lärande.

Karriär på Sigholm

Aktuellt

feb 21, 2025

Sigholm deltar på Fjärrvärmedagarna 2025

Den 9-10 april är det dags för Fjärrvärmedagarna, en av årets viktigaste mötesplatser för fjärrvärmebranschen som Energiföretagen Sverige arragerar. Vi kommer att finnas på plats både som utställare och deltagare.

dec 16, 2024 | Nyhet

Elnätens digitalisering

Den snabba elektrifieringen av samhället ställer höga krav på elnäten att kunna hantera ett alltmer komplext energisystem.

okt 30, 2024 | Nyhet

Sigholm utses till "Tillväxtraket 2024"

Vi är stolta att meddela att vi blivit tilldelade titeln "Tillväxtraket 2024". Sigholm är ett av fåtal bolag som har vuxit mer än 30 procent och tilldelas därmed titeln “Tillväxtraket 2024” både på medarbetarsidan samt omsättningssidan. Vi är oerhört stolta över att bli utsedda till årets tillv

Kontakta oss

Fyll i formuläret så återkommer vi till dig, besök något av våra kontor eller ring oss på +46(0)21-12 03 10.

Genom att klicka på skicka så godkänner du Sigholms hantering av dina personuppgifter. Läs vår personuppgiftspolicy