Energikrisen skapar ett skifte i energiaktörernas hygienkrav

Från lättillgängligt och billigt till svårtillgängligt och kostsamt

Energikrisen och de rekordhöga elpriserna förändrar det sätt på vilket vi betraktar energianvändning och energitillgång. I Europa har energi gått från att vara lättillgängligt och billigt till att bli svårtillgängligt och kostsamt. Även om vi i Sverige inte har haft riktigt lika höga pristoppar som på andra håll i Europa så har prisuppgången ändå varit plötslig även hos oss. Med tanke på vår relativt höga elektrifieringsgrad i Sverige är det framförallt el som har hamnat i fokus.

- Förändringen på energimarknaden är irreversibel och påverkar alla delar av samhället - industri, hushåll såväl som transportsektorn, säger Arne Bergvik, energistrateg på Sigholm. Han fortsätter: "Ta till exempel hushållen. En undersökning som Novus nyligen genomfört visar att två tredjedelar av hushållen har genomfört energieffektiviseringar under 2022. Hushållens medvetenhet har kraftigt ändrats och det innebär att hygienkravet för tjänster och produkter riktade till hushåll också har skiftat. Det utgör en utmaning för elhandlare och energibolag som nu snabbt måste skynda på digitaliseringen, automatisera sina processer och ta fram nya tjänster och produkter för fortsätta vara relevanta och behålla kundernas förtroende. Likadant har kraven ändrats inom industrisektorn. Energistrategi handlar om överlevnad och konkurrenskraft."

Krisen är svår - tillfälle att bygga förtroende och skapa långa affärsrelationer

På Sigholm betonar vi vikten av att hålla jämna steg med den förflyttning som nu sker i energisystemet. När förväntningarna på vad som är en bra partner och produkt förändras är det nödvändigt att hänga med.

"Det är hur du hanterar den här krisen som avgör ifall dina kundrelationer kommer räcka i 28 dagar eller i 28 år till."

- Energikrisen är för energisektorn vad pandemin var för hemmakontoret - en snabb förskjutning i definitionen av vad som är möjligt och till och med på vad som är hygienkrav. Vi hjälper våra kunder att identifiera och strategiskt positionera sig i den förändringen och på så sätt lägga grunden till långsiktiga affärsrelationer, både uppströms och nedströms i energisystemet, säger Arne Bergvik. Han fortsätter: "Jag brukar säga att det hur du hanterar den här krisen som avgör ifall dina kundrelationer kommer räcka i 28 dagar eller i 28 år till. Krisen är svår, men samtidigt ett utmärkt tillfälle att lära sig, bygga förtroende och skapa långa, ömsesidigt nyttiga affärsrelationer anpassade till det nya energisystemet."

För att ta reda på mer om hur energikrisen påverkar din verksamhet och hur systemomställningen irreversibelt har ändrat din affärsmiljö, tveka inte att kontakta Sigholm.

Artikeln publicerades 21/12 - 2022

Vill du veta mer?

Vill du ta del av och få en genomgång av hela vår långtidsprognos? Kontakta oss på den här länken eller på vår hemsida för en offert:

Offertförfrågan

Vi vill även tipsa dig om att skriva upp digpå vårt kostnadsfria analysutskick som kommer ut en gång per månad.

Analysutskick

Vi har ambitionen att tillsammans göra världen bättre

På Sigholm tror vi på att långsiktigt utveckla förmågor för att tillsammans bygga bolaget. Med gemensamma reflektioner skapar vi en kultur med ständigt lärande.

Karriär på Sigholm

Aktuellt

dec 16, 2024 | Nyhet

Elnätens digitalisering

Den snabba elektrifieringen av samhället ställer höga krav på elnäten att kunna hantera ett alltmer komplext energisystem.

okt 30, 2024 | Nyhet

Sigholm utses till "Tillväxtraket 2024"

Vi är stolta att meddela att vi blivit tilldelade titeln "Tillväxtraket 2024". Sigholm är ett av fåtal bolag som har vuxit mer än 30 procent och tilldelas därmed titeln “Tillväxtraket 2024” både på medarbetarsidan samt omsättningssidan. Vi är oerhört stolta över att bli utsedda till årets tillv

okt 11, 2024 | Nyhet

Vinnare av Stora Näringslivspriset 2024

Vi är glada att meddela att vi, torsdagen den 10 oktober, mottog Stora Näringslivspriset som är instiftat av Handelskammaren Mälardalen.

Kontakta oss

Fyll i formuläret så återkommer vi till dig, besök något av våra kontor eller ring oss på +46(0)21-12 03 10.

Genom att klicka på skicka så godkänner du Sigholms hantering av dina personuppgifter. Läs vår personuppgiftspolicy