Omstrukturering av organisation och utveckling av arbetsprocesser
Bodens Energi AB är ett kommunalägt kraftvärmebolag med ca 100 anställda som levererar el och fjärrvärme till Bodensarna med omnejd. Sedan september 2019 har Bodens Energi tagit hjälp av Sigholm i samband med utveckling av sitt underhållsarbete.
År 2019 geomgick Bodens Energi en omstrukturering av organisationen och ville i samband passa på att utveckla sina arbetsprocesser för underhållsarbetet. Organisationen saknade tidigare en strukturerad metod för underhållsarbete och insåg behovet av förbättring inom fjärrvärmeverksamhetens arbetsprocesser. Långsiktig planering och förebyggande underhåll prioriterades inte, vilket ledde till akuta insatser för att åtgärda fel. Dessutom önskade de en enhetligare metodik för underhållssystemet, då det befintliga var ojämnt och skiftade mellan personer och avdelningar.
Nya arbetsprocesser grundade på en realistisk bild av verksamheten
Bodens Energi och Sigholm har tillsammans tagit fram och implementerat arbetsprocesser med grund i hur verksamheten faktiskt ser ut. Arbetsprocesserna täcker in både förebyggande och avhjälpande underhåll, både för drift- och underhållsorganisationen. I detta ingår även anpassning av underhållssystemet samt utbildningar i både arbetssätt och systemanvändning. Utöver det har också utbildningar och verktyg för förbättringsarbete och förrådshantering tagits fram och implementerats.
Efter implementering och utbildning jobbar Bodens Energi och Sigholm kontinuerligt med revidering och anpassning av arbetsprocesserna i nära samarbete för att ytterligare öka förankringen av de nya arbetssätten. Syftet med klara och standardiserade processer är att ge alla anställda tydliga förväntningar och möjliggöra samarbete mot ett gemensamt mål.
Medarbetarna på Bodens Energi har en stark, positiv förändringsvilja och har snabbt tagit till sig de nya arbetssätten. Genom en högre nyttjandegrad av underhållssystemet ökar de mängden pålitliga data i systemet och förbättrar därmed spårbarheten och möjligheten att analysera och jobba förebyggande med underhållet i högre grad.
Efter knappt ett halvår går det att mäta resultatet vilket uppgick till en ökning av antal arbetsorder per person på 165 procent samt en ökad systemanvändning på 100 procent, jämfört med samma period 2018. Återkommande planeringar på förebyggande underhåll har också börjat läggas in i underhållssystemet.
Artikeln publicerades 18/03 - 2020