Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av vad som händer på Sigholm
När det sker något särskilt intressant på marknaden skickar vi ut information och analys om detta. Utskicken är kostnadsfria och du kan här skriva upp dig för att motta analysutskicken via e-post. Utskicken är gratis.
Trollhättan Energi har under de senaste åren haft en stark tillväxt i takt med att de fått utökat ansvar, utvecklat både nya och befintliga affärsområden och tagit över fler verksamhetsområden. Som en följd av detta uppstod ett behov av att komma i ordning med interna strukturer för att höja kvalitet och effektivitet i den operativa verksamheten. Underhållet stod inför en uppdatering av IT-stöd samtidigt som det fanns önskemål om att bli mer förutseende och datadrivna i arbetet. Det identifierades att det fanns ett behov av en gemensam standard i arbetsflödet då den i stor utsträckning var individberoende, reaktivt och ad hoc. Kvaliteten i data och dokumentation led av ett lågt systemanvändande där det saknades systematik och struktur för att registrera och rapportera anläggnings- och processdata.
Det första som gjordes var att analysera nuläget. Med utgångspunkt i en kortare analys tog Sigholm Tech, tillsammans med ledningsgruppen, fram en målbild för underhållsprocesserna med tillhörande IT-stöd. En standard för beredning, planering, uppföljning och rapportering i arbetsflödet togs fram och implementerades. Ett arbete som utfördes nära och i tätt samarbete med organisationen. I samband med detta gjordes även en uppdatering av såväl IT-stöd som analoga hjälpmedel för att öka datakvalitet, samarbete och översikt i processerna. Underhållssystemet lades upp med tydlig kategorisering av arbetsklasser och information, ett systematisk nedbrutet anläggningsträd samt stöd för process- och nyckeltalsuppföljning i statistik och diagram. Stort fokus lades på att utbilda och coacha personal inom ledarskap för att åstadkomma bestående förändringar.
Gemensam och visuell planering och uppföljning av flödet för arbetsorder sker nu rutinmässigt i arbetsgruppen för ökat samarbete, flexibilitet och lärande. Det finns nu en standardiserad kategori- och informationshantering med automatiserad statistik- och nyckeltalsuppföljning. Arbetsorderanvändning för planering och dokumentation av jobb har ökat nästan 200% och genomsnittlig ledtid från inkommen till avrapporterad arbetsorder är minskad över 60%. Från att tidigare inte planerat in återkommande jobb finns idag över 240 återkommande jobb, exklusive ronder.
Artikeln publicerades: 18/03,2020